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未発表作品から最新作まで、約40年間で制作された「ビルのある風景=ビル景」全作品830点
常にその制作活動が惹きつけて止まない画家・大竹伸朗が、1978年から2019年現在まで約40年間継続して制作を続けている「ビルディング・シリーズ」=「ビル景」全作品を収めた画集が出来上がりました。
「ビル景」はその大半が実在の風景の写実ではなく、香港やロンドン、東京といったさまざまな都市の記憶と、意識的・無意識的に断続的に現れる「ビルのある風景」やそこに伴うイメージによって描かれた作品です。
2000年代に行われたいくつかの展覧会での経験から、作家自身が3年余りかけ「ビル景」作品を調査し、集められた全作品830点を時系列で収録しました。
「続けようとすることよりも続いていってしまう事柄の中に探しものはいつも隠れている」*と自身が綴るように、ひとりの作家の画業約40年の作品群からは、その時折々の環境や心情による変化が垣間見えると同時に、一貫して変わらぬ制作意欲と、得もいわれぬ圧倒的な説得力を持ちます。
B4サイズという大判の判型により質感や作品の細部まで再現され、活版印刷を施した装丁や、封入された特製付録「活版画」は、印刷物にこだわりのある読者にも満足の一冊となりました。
保坂健二朗氏(東京国立近代美術館)による、新しい角度からの大竹伸朗「ビル景」論も必読です。
*(大竹伸朗「見えない音、聴こえない絵」『新潮』2019年4月号)
大竹伸朗
1955年、東京生まれ。1980年代初頭より国内外で作品発表を開始。2006年初回顧展「大竹伸朗 全景 1955–2006」(東京都現代美術館)以降、東京、香川、ソウル、ロンドン、シンガポール等で個展。光州ビエンナーレ(韓国)、ドクメンタ(ドイツ)、ヴェネチア・ビエンナーレ(イタリア)、横浜トリエンナーレ、瀬戸内国際芸術祭はじめ国内外の企画展に参加。1986年に初作品集『《倫敦/香港》一九八〇』(用美社)刊行後、作品集や著作物、CD等多数発表。主な著書にエッセイ集『見えない音、聞こえない絵』『ビ』『ナニカトナニカ』(共に新潮社)、『既にそこにあるもの』、『ネオンと絵具箱』(共にちくま文庫)、絵本『ジャリおじさん』(福音館書店)等。エッセイ「見えない音、聴こえない絵」は、月刊文芸誌『新潮』に現在も連載中。2014年芸術選奨文部科学大臣賞受賞。
ohtakeshinro.com
展覧会
大竹伸朗 ビル景 1978–2019
会期:2019年4月13日(土)– 6月16日(日)
会場:熊本市現代美術館
会期:2019年7月13日(土)– 10月6日(日)
会場:水戸芸術館
書籍情報
タイトル:大竹伸朗 ビル景 1978–2019
執筆:大竹伸朗、保坂健二朗(東京国立近代美術館)
デザイン:小関学(Edit.35)
協力:Take Ninagawa
定価:9800円(税別)
判型:B4判/322ページ/ソフトカバー
活版印刷スリーブケース入り
付録:特製活版画(240 x 350mm)封入
テキスト:日本語/英語
ISBN978-4-908062-26-1 C0071
*スリーブケースのシールは剥がせます。
発行日:2019年4月中旬
*国内送料無料
本書作品リスト内に誤りがありました。詳細は正誤表をご覧ください。
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定価:6,800円(税別)
All 830 pieces of work in total
Landscape with Buildings / biru-kei from the past 40 years,
including previously unreleased works to latest works
HeHe is releasing a complete compilation of building series by Shinro Ohtake – the painter who never ceases creating. The publication will be a complete collection of all works from his ongoing series biru-kei (building scenes) created from 1978 to 2019, approximately 40 years in total.
Most of Ohtake’s biru-kei works are not created from landscapes that actually exist. Instead, they were created from his memories of different cities including Hong Kong, London, and Tokyo, as well as “landscape with buildings” and images that intermittently appear in his conscious and unconscious mind. Ohtake spent more than 3 years researching all his biru-kei works, starting from recalling numerous experiences he had with his exhibitions from the 2000s. All 830 works are assembled in chronological order in this publication.
Ohtake once stated that “what one is searching for is always hidden in matters that continue to exist, instead of what we are trying to pursue.”* By viewing this collection from his approximately 40 years of painting career, we can see the changes in his surrounding environment and state of mind, together with his everlasting passion in creating and how indescribably and powerfully convincing Ohtake is.
Perfect for readers who have a passion with printed matter, the book in large format B4 size beautifully presents the details and texture of Ohtake’s works, accompanied by a letterpress print (kappan-ga) and bound with a letterpress cover. Kenjiro Hosaka’s (The Museum of Contemporary Art, Tokyo) essay with a brand new perspective on Shinro Ohtake’s biru-kei is a must-read too.
* Shinro Ohtake, “Mienai oto kikoenai e (Invisible Sounds, Inaudible Pictures),” Shincho, April 2019.
Shinro Ohtake
Born in Tokyo in 1955, Ohtake started presenting his artworks in and out of Japan from early 1980s. After his first retrospective “Shinro Ohtake: Zen-kei 1955-2006” at Museum of Contemporary Art Tokyo in 2006, he had solo exhibitions in Tokyo, Kagawa, Seoul, London, Singapore and other places. He also participated in a number of other exhibitions in and out of Japan including Gwangju Biennale (Korea), documenta (Germany), La Biennale di Venezia (Italy), Yokohama Triennale and Setouchi Triennale. He has released a large number of artist books, publications and CDs since his first artist book ≪London/Honcon≫ 1980 (Yobisha, Tokyo) in 1986. His main publications include Mienai oto kikoenai e (Invisible Sounds, Inaudible Pictures), Bi, and Nanika to nanika (Something and something) (all published by Shinchosha Publishing), Sudeni sokoni arumono (What’s already there) and Neon to enogubako (Neon and paintbox) (both published by Chikuma shobo) and the picture book Monsieur Jarry (published by Fukuinkan Shoten), and others. Ohtake has a regular essay feature “Mienai oto kikoenai e (Invisible Sounds, Inaudible Pictures),” on the monthly literary magazine Shincho. He received the Minister of Education Award for Fine Arts in 2014.
ohtakeshinro.com
Exhibition: Ohtake Shinro BLDG. 1978-2019
April 13 (Sat) – June 16 (Sun), 2019
Contemporary Art Museum Kumamoto
Publication
Title: Shinro Ohtake BLDG. 1978-2019
Texts: Shinro Ohtake, Kenjiro Hosaka (The Museum of Contemporary Art, Tokyo)
Book Design: Manabu Koseki (Edit.35)
Cooperation: Take Ninagawa
Price: 9,800 yen (excl. VAT)
Size: B4 / 322 pages / Softcover / Letterpress printed slipcase
Frontispiece insert: Letterpress print Kappan-ga
Languages: Japanese / English
ISBN978-4-908062-26-1 C0071
April, 2019
*For the international shipping
“BLDG/T” created in commemoration of the exhibition “Ohtake Shinro BLDG. 1978-2019” is now on sale at HeHe online shop. Click here for details
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