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発掘としてのドローイング— 10年の光の軌跡
「ドローイング」を絵と言葉の間にある線の「発掘」行為と捉え、多岐に渡る手法によってその可能性を拡張し続けている鈴木ヒラク。これまでに国内外の美術館での展覧会参加はもとより、大規模な壁画制作や、詩人/音楽家らとのパフォーマンスなど、様々な領域を横断しながら独自の世界を探求してきました。『SILVER MARKER』は、この活躍目覚ましいアーティストの10年間に渡るドローイングの軌跡を収めた、渾身の作品集です。
2010年から2019年の間に、銀のマーカーとスプレーで描かれた平面作品や壁画から選りすぐられた200点以上の図版で構成された本書。シリーズ毎に選ばれた用紙がそれぞれ独立した小冊子となり、重厚感のあるコデックス装でまとめられ、ページをめくるごとに驚きをもたらします。シルバーインキを巧みに用いた印刷技術は、まさにシルバー(光の反射)とマーカー(印・痕跡)がページ上で光と闇を反転させるような効果を生み出し、銀河をも想起させる作品群はいくつもの表情を見せます。
また、考古学/文化人類学/美術の分野から寄稿された、鈴木ヒラクの発掘する線に共振するように紡がれたテキストが、「描く」と「書く」の間を新しく照らし出します。
本書は裏表紙1冊ずつに、鈴木ヒラク自らが線を刻み込んだ特別仕様となります。
執筆
サイモン・ケイナー(考古学者/セインズベリー日本藝術研究所総括役所長及び考古・文化遺産学センター長)、今福龍太(文化人類学者)、藪前知子(東京都現代美術館学芸員)、アニエスベー
鈴木ヒラク
1978年生まれ。アーティスト。2008年東京藝術大学大学院修了後、シドニー、サンパウロ、ロンドン、ニューヨーク、ベルリンなどの各地で滞在制作を行う。ドローイングと言語との関係性を主題に、平面・彫刻・映像・写真・パフォーマンスなどから、ドローイングの概念を拡張するような制作活動を展開している。
2016年より現代ドローイングの実践と研究のためのプラットフォーム「Drawing Tube」を主宰。これまで金沢21世紀美術館(2009年、石川)、森美術館(2010年、東京)、ヴロツワフ建築美術館(2015年、ポーランド)、銀川現代美術館(2016年、中国)、パリ日本文化会館(2015年、フランス)、アーツ前橋(2017年、群馬)、MOCO Panacée(2019年、フランス)、東京都現代美術館(2019–2020年、東京)など国内外の美術館で多数の展覧会に参加。著書に『GENGA』(2010年、河出書房新社)などがある。
www.hirakusuzuki.com
出版記念展
「Silver Marker and Some Stones」
会期:2020年1月18日(土) – 3月15日(日)
オープニングレセプション:2020年1月17日(金)
会場:アニエスベー ギャラリー ブティック(東京都港区南青山5-7-25 ラ・フルール南青山2F)
時間:13:30 – 18:30(月曜休廊)
www.agnesbgalerieboutique.jp/
グループ展
「MOTアニュアル2019 Echo after Echo:仮の声、新しい影」
会期:2019年11月16日(土) – 2020年2月16日(日)
会場:東京都現代美術館(東京都江東区三好4-1-1 木場公園内)
時間:10:00 – 18:00(月曜休館・ただし、2020年1月13は開館)
www.mot-art-museum.jp/exhibitions/mot-annual-2019/
書籍情報
タイトル:SILVER MARKER— Drawing as Excavating
著者:鈴木ヒラク
執筆:サイモン・ケイナー(考古学者/セインズベリー日本藝術研究所総括役所長及び考古・文化遺産学センター長)、
今福龍太(文化人類学者)、藪前知子(東京都現代美術館学芸員)、アニエスベー
デザイン:須山悠里
特別協力:agnès b.
定価:8900円(税別)
判型:A4変形(285 x 210 mm)/144ページ/コデックス装/スリーブケース
*本体表紙(裏)に、1冊ずつ作家による線(痕跡)が刻み込まれます
日本語/英語
ISBN978-4-908062-30-8 C0071
発行日:2020年1月中旬
A 10-year Trajectory of Light
Hiraku Suzuki perceives drawing as a way to excavate lines between pictures and language and he has been using a variety of approaches to continuously expand the possibility of drawing. Other than participating in exhibitions at numerous prestigious institutions in and out of Japan, the remarkably active artist has also worked on large-scale murals and performed in collaborations with poets and musicians, forging a new path to his own world as he traverses through different domains. This publication is a powerful compilation of drawings by the artist in the past 10 years.
As described in the title, this book consists of over 200 plates selected from the artist’s two-dimensional works and murals created with silver marker and spray paint between 2010 to 2019. Each series is printed in different papers as separate booklets and bound together with codex binding, giving readers a surprise as they flip through the pages. Exquisitely printed with silver ink, the silver (reflections of light) and the marker (traces) on the pages invert the light and the darkness, reflecting a variety of expressions from the drawings that often remind us of the galaxy.
The publication also includes essays written by specialists from the archaeology, anthropology and fine art discipline, giving new light between “drawing” and “writing” as they resonate with the lines that Hiraku Suzuki excavate.
The back cover of each book is customized by Hiraku Suzuki’s hand-inscribed lines.
Hiraku Suzuki
Born in 1978, Hiraku Suzuki obtained his MFA at Tokyo University of the Arts in 2008 and later participated in artist residencies in Sydney, San Paulo, London, New York, Berlin and other places. He continues to explore the relationship between drawing and language as he attempts to expand the potential in the concept of drawing by using different approaches including two-dimensional works, sculpture, video, photography and performance. In 2016, Hiraku Suzuki founded “Drawing Tube”, a platform for the alternative contemporary drawing research and practice. His works have been exhibited in numerous prestigious institutions in and out of Japan, including 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Japan (2009), Mori Art Museum, Tokyo, Japan (2010), Museum of Architecture, Wroclaw, Poland (2015), Yinchuan Museum of Contemporary Art, China (2016), Maison de la Culture du Japon à Paris, France (2015), Arts Maebashi, Gunma, Japan (2017), MOCO Panacée, Montpellier, France (2019), and Museum of Contemporary Art Tokyo, Japan (2019-2020). His publications include GENGA (Kawade Shobo Shinsha, 2010).
www.hirakusuzuki.com
Publication Commemorative Exhibition “Silver Marker and Some Stones”
Saturday, January 18 – Sunday, March 15, 2020
Opening Reception: Friday, January 17, 2020
Venue: agnès b. galerie boutique
(2F 5-7-25 Minami Aoyama, Minato-ku, Tokyo)
Opening hours: 13:30-18:30 (Closed on Mondays)
www.agnesbgalerieboutique.jp/
Group Exhibition: MOT Annual 2019 “Echo after Echo: Summoned Voices, New Shadows”
Saturday, November 16, 2019 – Sunday, February 16, 2020
Venue: Museum of Contemporary Art Tokyo
(4-1-1 Miyoshi, Koto-ku, Tokyo, inside Kiba Park)
Opening hours: 10:00–18:00 (Closed on Mondays except January 13, 2020)
www.mot-art-museum.jp/exhibitions/mot-annual-2019/
Publication
Title: SILVER MARKER—Drawing as Excavating
Artworks and Text: Hiraku Suzuki
Design: Yuri Suyama
Texts: Simon Kaner (Archaeologist / Executive Director and Head, Centre for Archaeology and Heritage Sainsbury Institute for the Study of Japanese Arts and Cultures), Ryuta Imafuku (Anthropologist), Tomoko Yabumae (Curator, Museum of Contemporary Art Tokyo)
Special Support: agnés b.
Price: 8,900 yen (excl. VAT)
Size: 285 x 210 mm / 144 pages / Codex binding / Slipcase
*The back cover of each book is customized by the artist’s hand-inscribed lines (traces).
Languages: Japanese / English
ISBN978-4-908062-30-8 C0071
January, 2020