紡がれた「今」の連続の先にある未来という名のもう一つの「現実」を浮かび上がらせる鋭利な視線、そして呼び醒まされるいつかの記憶
2018年「Rapture」と題したシリーズをAL(東京)で発表、同名の写真集を刊行し、また同年、存続の危機にある京都大学・吉田寮を納めた作品「Polish」を京都・旧立誠小学校内立誠図書館壁面にて展示するなど、精力的に活動を続けている澤寛。
東京の街並み、海外の風景、人物のポートレート、建築写真、抽象画のようなカットなど、あらゆる写真が収められた本作品群は、まるで異なる人物が撮影したかのような多面な表情を見せます。澤寛は視覚の一部に一瞬映った違和感を逃すことなく本能的に捉え、実像と虚像、その場に在る過去と未来の気配を浮かび上がらせます。そうして鋭利な視線により紡がれた「今」の連続は、いつか起こりうる未来という名のもう一つの「現実」を私たちに想起させます。
澤寛が幼少期に見た「変わりゆく景色のなかに世界を見た」かのように、澤寛の体を通し切り取られた一瞬と風景が立ち並ぶ作品群は、鑑賞者自身のいつかの記憶と重なり、さまざまな感覚と対峙することとなることでしょう。
光は138億年前に放たれた。
そして46億年前に放たれた光にぶつかることで輝きを続け、
世界はその光でつくられてきた。
世界は虚像であった。ただそこに在ればよかったのだ。
しかし、光に捕まり実像をなす。
人はその光を身体に通し、世界を眼に映すことで現実を疑い、
ついにはその光さえも疑い、眼に映らぬ空想さえも否定し、
世界を覆そうと自ら光を作り始めた。
その光が空を濁らせ、濁った空が私の心を蝕み、
眠りを忘れた私には世界が架空のものに映っている。
それでも、私は世界を信じた。
この世界の未来を探しに出かけたのだ。
── 澤 寛
澤 寛 Kan Sawa
1984年神奈川県生まれ。美術大学在学中より映画製作の現場に携わり、2018年より澤寛名義にて写真家として活動を開始。同年、写真作品「Rapture」を発表、NHK ドラマ『ワンダーウォール』のビジュアルディレクターとしてスチールを撮り下ろし、写真集『ワンダーウォール』を出版。京都大学吉田寮を撮り下ろした「POLISH」をAL(東京)、京都旧立誠小学校内立誠図書館壁面にて発表。2019年4月12日より5月12日までhaku(京都)にて開催中のKYOTOGRAPHIEサテライトイベントKG+では写真作品「Rapture」を出展するなど精力的に写真家としての活動を続けている。
澤田石和寛名義では映画『るろうに剣心』シリーズやau KDDI TVCM 三太郎シリーズのキャラクターデザインで知られ、映画『十三人の刺客』(2006年)、映画『パンク侍、斬られて候』(2018年)にてアジアンフィルムアワード ベストコスチュームデザイナーに2度ノミネートされている。
展覧会
澤 寛 写真展「Heavens of Light, Planet of Solitude –ある星、地上の孤独–」
会期:2019年5月10日(金)–5月19日(日)12:00–19:00
会期中無休 入場無料
会場:AL
東京都渋谷区恵比寿南3-7-17 1F/TEL:03-5722-9799
www.al-tokyo.jp
書籍情報
タイトル:Heavens of Light, Planet of Solitude
写真・文:澤 寛
ブックデザイン:原 耕一、七郎(trout)
定価:12,000円(税別)
判型:B6 判変形/404ページ/ハードカバー/ケース入り
テキスト:日本語/英語
限定300 部
ISBN978-4-908062-27-8 C0072
発行日:2019年5月下旬
*HeHeディストリビューション商品です
Sawa has been actively pursuing his passion for photography since 2018 – he exhibited his “Rapture” series at AL, Tokyo and published a photobook under the same title in the same year, while he also made a documentary on the Yoshida Dormitory in Kyoto University which may cease to exist in the near future. The photo series on the dormitory entitled “Polish” was exhibited on the walls of Rissei Library, inside the former Rissei Elementary School in Kyoto.
His upcoming publication will include a variety of works including streetscapes of Tokyo, landscapes from around the world, portraits, architecture photographs, and abstract paintings-like images – all types of works are completely different in character, as if they were taken by different photographers. Indeed, all of them were captured instinctively by Sawa, reacting to whenever he had a feeling of strangeness towards the subject. His images, whether real or imaginary, illuminate a glimpse of the past and future of each place. Sawa’s incisive perspective reveals a continuing present and reminds us of an alternate reality that may become our future. Like how Sawa saw the world through its ever-changing sceneries when he was a child, the moments and sceneries captured instinctively by Sawa may connect with the viewers’ own memories from the past and trigger them to reflect on their feelings.
Light was emitted 138 billion years ago.
Striking a 46-billion-year-old ray,
it gleamed on to create this world.
A void of a world that was simply there,
but once caught in the light it became a real image.
People let that light pass through them,
questioned the world before their eyes,
even came to doubt the light and deny all unseen imaginings,
then started to make their own light to cover the world.
As that light leaks out across the heavens,
the tainted sky erodes my mind,
making the world look imaginary to my sleepless eyes.
Yet even so, I believed it.
This world has set out in search of the future
── Kan Sawa
Kan Sawa
Born 1984 in Kanagawa, Japan, Kan Sawa started to work in the movie production industry since he was an art university student and began working as a photographer in 2018 under his current artist name, publishing his first photography series named “Rapture”. In the same year, he also worked as the visual director for NHK’s drama series “Wonderwall”. While he was responsible for taking all the still shots for the drama, he published a photo book under the same title. Sawa also photographed the Yoshida Dormitory in Kyoto University and exhibited the series at AL, Tokyo and on the walls of Rissei Library, inside the former Rissei Elementary School in Kyoto. Actively pursuing his passion for photography, Sawa is currently showing his “Rapture” series at haku, Kyoto from April 12 to May 12th, 2019, as a KG+ Kyotographie satellite event.
Kan Sawa is also known for his other name Kazuhiro Sawataishi, involving with the character design of the film series “Rurouni Kenshin” and the television commercial series “Santaro” by au KDDI. He was nominated twice for the Asian Film Awards for Best Costume Design with the movie “13 Assassins” (2006) and “Punk Samurai Slash Down” (2018).
Publication
Title: Heavens of Light, Planet of Solitude
Photographs and texts: Kan Sawa
Art direction and design: Koichi Hara / Hichiro (trout)
Price: 12,000 yen (excl. VAT)
Size: 173 x 135 mm / 404 pages / Hardcover with slipcase
Languages: Japanese / English
Edition: 300
ISBN978-4-908062-27-8 C0072
May, 2019