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「置かれた潜在性」
ものは、つねに<現在>である。
ものの現在性は、意識しなければ見えないものである。
だから、ものを見ようとするとき、ものの現在性を直視しなければならない。
ものの隠れたリアリティーを見ることは、世界の成り立ちを知ることでもある。
——菅 木志雄
「もの派」とよばれる1970年前後の美術の動向を代表する作家の一人である菅木志雄。東京都現代美術館で開催する展覧会カタログをかねた作品集は、菅のコンセプトが先鋭的にあらわれた1970年代の作品を中心に紹介する図版ページと、1967年から2015年の48年分の「活動歴」を網羅したモノクロページで構成。東京都現代美術館のキュレーターによる菅論や制作ノートの解説、スコットランド国立近代美術館館長による論評により、探究の深い一冊となりました。今日、重要性を増すその思考と創造の独創的なありかたが、より明らかになることでしょう。
*新作・展示風景(東京都現代美術館)をA3サイズのポスタ―で封入!
展覧会|Kishio Suga: Situated Latency 菅木志雄:置かれた潜在性
2015 年1月24日(土)−3月22日(日) 会場:東京都現代美術館
菅木志雄(すが・きしお)
1944年、岩手県盛岡市生まれ。静岡県在住。
1968年多摩美術大学絵画科卒業。1968年の初個展以降、個展、グループ展に数多く出品。鑑賞者を前におこなう作家によるパフォーマンス「アクティヴェイション」など、その表現は展示のみにとどまらない。また作品制作に平行し、映画製作や執筆など活動は多岐にわたる。
石や木、金属板など「もの」を主題に空間の中に形成されるインスタレーションは、ものともの、空間と素材との緻密で自由な構築によって成り立ち、創作行為の介入による更なる空間の活性化によって作品として実在させる。
書籍情報
タイトル:Kishio Suga: Situated Latency 菅木志雄:置かれた潜在性
編集:東京都現代美術館
執筆:長谷川祐子、関直子(東京都現代美術館)、サイモン・グルーム(スコットランド国立近代美術館)
デザイン:佐藤匠
定価:3500円(税別)
判型:A4判変形(260 x 210 mm)/ハードカバー/200ページ(カラー図版72ページ)
発行日:2015年2月
ISBN978-4-908062-05-6 C0070
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Kishio Suga is one of the artists who represent an art movement rose in around 1970, called Mono-ha (School of Things). In this exhibition catalogue, Suga’s works produced in the 1970s, when his concept is radically embodied in his works, are mainly published in color, while 48 years of his work history, from 1967 to 2015, is also included in black and white pages. In addition, essays and commentaries on Suga’s works and his production notes by curators of Museum of Contemporary Art, Tokyo, as well as by director of Scottish National Gallery of Modern Art give added depth to this book and let us further explore Suga’s profound and original concept that still increases its importance today.
Installation views including new works at Museum of Contemporary Art, Tokyo, are included with A3 size inserts!
Kishio Suga
Born in Morioka, Iwate, in 1944. Currently lives and works in Shizuoka.
Graduated from Tama Art University, BA Fine Arts, in 1968. Held and participated in many solo and group exhibitions since his first solo show in 1068.
Alongside his art making, his expressions have also been presented as “Activations,” performances that Suga has staged for the audiences, as well as film-making and writing.
Suga’s installation unfolds as “things” – materials such as stones, wood pieces, and metal plates – are arranged in the space. Configuration emerges through relation between objects and when materials and space come into contact in spontaneous yet elaborate ways, and establishes its existence as an artwork through further activation of the space by the artist’s creative intervention.
Exhibition
Kishio Suga: Situated Latency
Date: January 24 (Sat) – March 22 (Sun)
Venue: Museum of Contemporary Art, Tokyo
http://www.mot-art-museum.jp/exhibition/kishiosuga.html
Publication
Title: Kishio Suga: Situated Latency
Editorial Work: Museum of Contemporary Art, Tokyo
Texts: Yuko Hasegawa, Naoko Seki (Museum of Contemporary Art, Tokyo), Simon Groom (Scottish National Gallery of Modern Art)
Design: Takumi Satoh
Price: 3,500yen (excl. VAT)
Size: 260 x 210 mm / 200 pages / Hard Cover
ISBN 978-908062-05-6 C0070
January, 2015