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1960年代末から70年代に勃興し、日本に大きな芸術運動をもたらした「もの派」の中心的作家として、広く世界的に評価を集める菅木志雄。
主に石や木材、金属、ロープ、水などの日常的な素材を、並べる、組み合わせる、立てかけるといったシンプルな行為により生じる、ものともの、場所、人などの関係とその変化を表現しています。
菅の制作のかたわらには、常にアイデアの着想から作品の構想まで、書くことで自身の思考を整理し、展開してきた作家の根幹を成すノートがありました。
本書は1967年から2008年までの間に書かれた20冊のノートから、作家自ら選定したページを掲載。また一部抜粋されたテキストを活字化。
この世の理に、深く向き合い問い続ける作家の、制作の起点が刻まれた全704ページ。
本書からの抜粋
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わたしにおける「状況」という使い方は、消却的な方向を目ざしてはいない
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「モノ、状況は、展開の歴史の中に含まれ、言葉、言語は体系化、組織化の歴史の中にある。」
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ひとつの空間の秩序をこわす、それはアーティストに与えられた役割のひとつである。秩序に向かうのはよくない。
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理念とは、人間が、行動を持続させるための思考である
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モノ派の最大の特質は存在性そのことを基本にすえ、そこにこそモノの生起と消滅をみたのである
菅木志雄(すが・きしお)
1944年、岩手県盛岡市生まれ。静岡県在住。1968 年多摩美術大学絵画科卒業。1968 年の初個展以降、今までに400を超える国内外の展覧会に参加。近年の主な展覧会として、2016年Pirelli HangarBicocca(ミラノ)での個展、Dia: Chelsea(ニューヨーク)での個展、スコットランド国立近代美術館でのカーラ・ブラックとの二人展、2017年第57回ヴェネチア・ビエンナーレ国際展「VIVA ARTE VIVA」、ポンピドゥ・センター・メッスの「ジャパノラマ 1970年以降の新しい日本のアート」展などがある。国内では、2015 年ヴァンジ彫刻庭園美術館、東京都現代美術館「菅木志雄 置かれた潜在性」を同時開催。2021–2022年には故郷の岩手県立美術館で50年の活動を振り返る個展「〈もの〉の存在と〈場〉の永遠」を開催し、大きな話題を集める。作品はポンピドゥ・センター、テート・モダン、ニューヨーク近代美術館、M+や、東京国立近代美術館、東京都現代美術館をはじめ、国内外40以上の美術館に収蔵。
展覧会「ものでもなく場でもなく」
会期:2023年6月24日(土)–7月22日 (土)
場所:小山登美夫ギャラリー六本木(東京都港区六本木6-5-24 complex665 2F)
書籍情報
タイトル:菅木志雄 制作ノート 1967–2008
著者:菅木志雄
デザイン:林琢真
協力:小山登美夫ギャラリー、岩手県立美術館
定価:本体7,500 円(税別)
判型:B6判変形(188 × 128 mm)/704ページ/並製
テキスト:日本語
ISBN978-4-908062-53-7C0070
発売日:2023年6月下旬発売予定
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Kishio Suga is widely and internationally acclaimed as one of the leading artists of the Mono-ha, which emerged in the late 1960s and 1970s and brought a major art movement in Japan.
His works explore the interdependency and its transformation between things, places, people and others through the simple act of arranging, assembling, and setting up materials from our surroundings, such as stone, wood, metal, rope, and water.
Along with his creation process, Suga has always kept notes that form the basis of his artistic career; he has always organized and developed his thoughts by writing, beginning from his inspiration of ideas to the conception of his work.
This publication contains pages selected by the artist from the twenty notebooks he had written between 1967 and 2008. Some excerpted texts are also reproduced in print (in Japanese).
A total of 704 pages are inscribed with the origin of Kishio Suga’s creation, the artist who continues to confront and question the logic of this world.
Kishio Suga
Born in 1944 in Morioka, Iwate Prefecture and currently based in Shizuoka, Suga graduated from the Department of Painting of Tama Art University in 1968. Since his first solo exhibition in 1968, Suga has participated in over 400 exhibitions in and out of Japan. Recent major exhibitions include his retrospective in Pirelli HangarBicocca, Milan, his solo show at Dia: Chelsea, New York, and his exhibition with Karla Black at the Scottish National Gallery of Modern Art, all in 2016; and in 2017 his participation in the 57th Venice Biennale “Viva Arte Viva” and the group exhibition “Japanorama. A new vision on art since 1970” at Centre Pompidou–Metz. In Japan, his works were simultaneously shown at the Vangi Sculpture Garden Museum and the exhibition “Situated Latency” at the Museum of Contemporary Art Tokyo in 2015, and from 2021 to 2022, his 50-year retrospective “The Existence of ‘Things’ and the Eternity of ‘Site’” was held in his hometown at the Iwate Museum of Art, drawing great attention from the public. His work is featured in the collections of over 40 institutions in and out of Japan, such as the Centre Pompidou, Tate Modern, the Museum of Modern Art, New York, M+, the National Museum of Modern Art, Tokyo, and the Museum of Contemporary Art Tokyo.
Exhibition: Kishio Suga “Neither Things nor Sites”
Dates: June 24 – July 22, 2023
11 am-7 pm Closed: Sun, Mon, National Holidays
Venue: Tomio Koyama Gallery Roppongi (complex665 2F, 6-5-24, Roppongi, Minato-ku, Tokyo)
Publication
Title: Kishio Suga: Notes 1967–2008
All works and texts by Kishio Suga
Design by Takuma Hayashi
In cooperation with Tomio Koyama Gallery and Iwate Museum of Art
Price: 7,500 yen (excl. VAT)
Size: 188 × 128 mm / 704 pages / Soft Cover
Language: Japanese
ISBN978-4-908062-53-7C0070
June 2023